کاربرد نمک آبی سمنان



نمک

کاربرد نمک آبی سمنان : نمک برای قرن ها در سراسر جهان هم به عنوان چاشنی آشپزی و هم برای تبادل ارزی مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخ نمک به 6000 سال قبل از میلاد در رومانی برمی گردد. یک مسیر قرون وسطایی به طول  62 مایل به نام مسیر نمک در سراسر آلمان امتداد دارد، جایی که تجارت نمک به یک امپراتوری بزرگ تبدیل شده است. برخی از مکان‌های استخراج نمک نیز برای قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اخیراً انواع مختلف نمک محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. نمک انواع مختلفی دارد که به طوری کلی به 7 گروه تقسیم میشود.

1-نمک دریا

که از اقیانوس می آید حاوی ید طبیعی است، البته نه به اندازه نمک یددار. با این حال، کمتر تصفیه شده است و در هر دو نوع آسیاب درشت و ریز موجود است. این ماده از طریق فرآیندهای تبخیر دریاچه‌های آب نمک یا اقیانوس‌ها ساخته می‌شود و مواد معدنی کمیاب از جمله کلسیم، منیزیم و پتاسیم را در خود حفظ می‌کند. کریستال های نمک دریا بسیار بزرگتر از نمک خوراکی تصفیه شده هستند. نمک دریا روی چیپس سیب زمینی خانگی، سالاد، تخم مرغ، کاسرول و دسر خوشمزه است. جایگزینی نمک سفره با نمک دریا یک راه عالی برای کاهش مصرف سدیم در صورت مصرف متعادل است.

نمک دریا

2-نمک هیمالیا صورتی

آهن غنی نمک هیمالیا رنگ ان را صورتی می کند. این نوع نمک از بسترهای چند صد ساله در کوه های هیمالیا به دست می آید. برخی منابع مانند تولید کنندگان نمک ادعا می کنند که این نمک حاوی 84 ماده معدنی کمیاب مورد نیاز بدن است. با این حال، دانشگاه مک گیل نشان می دهد که چنین ادعاهایی اغراق آمیز است، که محتوای کلرید سدیم در نمک هیمالیا نزدیک به 95-97٪ است، و کمتر از 5٪ حاوی مواد معدنی کمیاب است. کلرید سدیم موجود در نمک هیمالیا کمتر از نمک دریا است، به این معنی که مقدار مواد معدنی کمیاب بیشتر است. این مواد معدنی کمیاب عبارتند از سولفات، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، بی کربنات، برمید، بورات، استرانسیم و فلوراید.

3-نمک خاکستری

نمک خاکستری که به نمک دریایی سلتیک نیز معروف است رنگ خود را از خاک رس از جایی که برداشت می شود به دست می آورد. در بریتانیا، فرانسه، ماسه و خاک رس طبیعی بلورهای غنی از مواد معدنی را تشکیل می دهند که کاملا مرطوب هستند. این کریستال ها به صورت دستی تراشیده می شوند و رطوبت طبیعی خود را حفظ می کنند، اما باعث هزینه بالاتر نیز میشود. این یک افزودنی خوشمزه به چیپس، سالاد و سوپ خانگی است.

برخی افراد ادعا می کنند که مزایای نمک دریایی سلتیک شامل خواص قلیایی و متعادل کننده الکترولیت است. در حالی که ایندیپندنت گزارش می دهد که نمک خاکستری به طور موثری می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، تحقیقات کمی در مورد مزایای این نمک خاص در دسترس است. با این حال، بر اساس یک مطالعه در سال 2016 که در Food and Nutritional Research منتشر شده است، در القای فشار خون کمتر در موش‌ها در مقایسه با نمک تصفیه شده امیدوارکننده است. نمک دریایی سلتیک علاوه بر اینکه منبع قابل توجهی از سدیم است، حاوی 24 میلی گرم آهن است. نکته نگران کننده دیگر آلودگی اقیانوس های میکروپلاستیک است زیرا در گذشته برخی از نمک های دریایی تجاری به عنوان آلوده به میکروپلاستیک ها گزارش شده است.

4-فلور دو سل(Fleur de sel)

فلور د سل به عنوان نمک ماهیگیری شناخته می شود که پس از آماده شدن غذا، بافت و طعم غنی تری به آن اضافه می کند. این نمک از همان استخرهایی که نمک دریایی سلتیک برداشت می شود استخراج میشود. با این حال، به ازای هر 40 کیلوگرم نمک دریایی سلتیک، 1.5 کیلوگرم فلور دسل برداشت می شود. اگرچه گران است، اما به بسیاری از غذاها رنگ ظریفی اضافه می کند.

5-نمک سیاه

نمک گدازه سیاه نیز اغلب به عنوان نمک نهایی استفاده می شود. این گیاه از هاوایی سرچشمه می گیرد و به دلیل داشتن ذغال فعال آتشفشانی، رنگ سیاه را به خود می گیرد. نمک سیاه دیگری از منطقه هیمالیا می آید. در میان نام‌های دیگر به آن کالا نمک یا نمک سیاه هیمالیا می‌گویند. نمک سیاه هاوایی معمولا قهوه ای و سیاه است، در حالی که نمک سیاه هیمالیا یک گل رز گرد و غبار است.

نمک های سیاه می توانند به رنگ بنفش نیز ظاهر شوند. برخی معتقدند که نمک سیاه برای استفاده سنتی کمک بزرگی به هضم می کند. بر اساس یک تحلیل علمی در سال 2020 که در Science of the Total Environment منتشر شده است، نمک سیاه هیمالیا حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که این نمک سیاه حاوی نمک کمتری نسبت به نمک دریا و نمک صورتی هیمالیا است. همچنین حاوی کلسیم، منیزیم و آهن است.

نمک قرمز

6-نمک قرمز

نمک قرمز به نمک قرمز هاوایی یا نمک آلیا نیز معروف است که نام و رنگ خود را از یک خاک رس آتشفشانی هاوایی به نام آلئا گرفته است. هنگامی که آب تبخیر می شود، نمک در حوضچه های جزر و مدی قرار می گیرد که در آنجا با خاک رس مخلوط می شود و پس از برداشت این نمک قرمز را به وجود می آورد.

7-نمک آبی ایرانی

نمکی را تصور کنید که آنقدر فشرده شده است که نور را کاملاً متفاوت می شکند و رنگ آبی پر جنب و جوش ایجاد می کند. این نمک آبی ایرانی است که از مناطقی خاص در ایران گرفته شده است. این نمک بسیار پرارزش و نایاب است. میزان کلرید سدیم ان بیش از 95 % اندازه گیری شده است. فواید نمک آبی ایرانی شامل مواد معدنی معمولی و مقدار غنی‌تر پتاسیم است. اگرچه سنگ نمک است، اما در پایان طعم کمی شیرین نیز دارد.

کاربرد نمک آبی ایرانی

نمک یکی از ادویه های مهم در غذاهاست. بدون نمک در غذا، بیشتر غذاها بی مزه هستند. نمک در دنیا انواع مختلفی دارد، که یکی از کمیاب ترین آنها نمک آبی ایرانی است. نمک آبی ایرانی همانطور که از نامش پیداست از ایران می آید. آنها آن را در معادن کویر دشت لوت واقع در استان سمنان در شمال ایران استخراج می کنند. این منطقه یکی از گرم ترین مناطق روی زمین است و دمای بین 50 تا 60 درجه سانتی گراد غیر معمول نیست. بالاترین دمای زمین بیش از 70 درجه سانتیگراد که تاکنون اندازه گیری شده است نیز در اینجا نشان داده شده است.

نمک آبی ایرانی در جهان بی نظیر است که فقط در ایران یافت می شود. این لت خوراکی بوده و کاربرد پزشکی نیز دارد. وجود پتاسیم، آهن، کلسیم و سیلوئت طبیعی، این نمک را به نمکی گران قیمت در جهان تبدیل کرده است. دلیل رنگ آبی این نمک وجود مواد معدنی است که در بالا به آنها اشاره کردیم.

یکی از دلایل رنگ آبی، شکست نور کریستال های نمک است. دلیل این شکست به دلیل فشار شدیدی است که نمک میلیون ها سال پیش با آن تشکیل شده است. در واقع نمک آبی به دلیل از دست دادن آب تبلور در هنگام گرم شدن سفید می شود و با افزودن آب به آن رنگ آبی خود را باز می یابد. نمک آن سولفات مس است و فرمول آن CuSO4.5H2O است.  نمک آبی ایران یکی از تمیزترین و خالص ترین نمک هاست زیرا از اقیانوس هایی است که بیش از 200 میلیون سال پیش خشک شده و عاری از هرگونه آلودگی است.

استفاده از نمک آبی سمنان

نمک آبی ایرانی در صنایع غذایی و دارویی کاربرد فراوانی دارد. اکثر پزشکان در غرب این نمک را برای بیماری های مختلف تجویز می کنند. خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری، تنظیم فشار خون، تنظیم تعادل بدن، ضد استرس قوی، تنظیم خواب، کمک به هضم راحت تر غذا، رفع برخی مشکلات تنفسی، افزایش ایمنی، جلوگیری از اسپاسم عضلانی، مفید برای سلامت دهان و دندان و بسیاری دیگر از خواص این نوع نمک است. طعم نمک آبی به شدت شور است و البته پس از آن یک حس کمی ترش و چاشنی دلپذیر ایجاد می کند که پتاسیم موجود در آن مسبب میشود به همین دلیل می توان از نمک آبی به عنوان نمک معمولی استفاده کرد و مقدار آن نیز به سلیقه شخصی بستگی دارد.

از دیگر کاربردهای سنگ نمک آبی می توان به استفاده از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست اشاره کرد. سنگ نمک آبی به دلیل داشتن آنزیم در ماسک های لایه بردار پوست بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی نمک آبی ایرانی

این نوع سنگ نمک در ایران فقط در کوهستان یافت می شود و به دلیل داشتن مواد معدنی غنی از جمله پتاسیم، آهن، روی و کلسیم، خواص بی نظیری دارد.

پتاسیم: عنصر کپک در نمک آبی پتاسیم است. پتاسیم موجود در نمک آبی باعث بهبود گردش خون و همچنین آرامش ذهن و کاهش استرس می شود.

آهن: همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از عوامل تغییر رنگ این نمک، آهن موجود در آن است.

منیزیم: وجود این ماده معدنی در سنگ نمک آبی آن را به عنصری مهم در حفظ دندان ها و همچنین رفع خستگی عضلات تبدیل کرده است.

کلسیم: نمک آبی حاوی مقدار بسیار بالایی کلسیم است. کلسیم باعث تقویت استخوان ها و رشد بهتر در کودکان می شود.

چه چیزی نمک آبی ایرانی را از نمک خوراکی تجاری متمایز می کند؟

نمک آبی بسیار نادر است و در نتیجه بسیار گرانتر از نمک سنتی است. در بلوک‌های عظیم رخ نمی‌دهد، بلکه فقط در نوارهایی به عرض 20 تا 30 سانتی‌متر که از ذخایر نمک سمنان عبور می‌کنند، دیده می‌شود. این لایه های باریک در طی میلیون ها سال بر اثر فشار و جابجایی تکتونیکی صفحات زمین ایجاد شده اند. ساختار شبکه های کریستالی نمک تغییر کرد. سپس نور به روشی خاص شکسته می شود و بنابراین با رنگ آبی به بیننده ظاهر می شود. این تغییرات همچنین می تواند سایه های زرد، صورتی، خاکستری و سفید ایجاد کند.

استخراج نمک آبی بسیار پیچیده تر از نمک سنتی است. برای یک کیلوگرم از آن باید حدود 100 کیلوگرم نمک را پاره کنید. همه از دوران مدرسه می‌دانند که نمک خوراکی دارای کلرید سدیم به عنوان یک ترکیب شیمیایی است. نمک آبی ایرانی، از سوی دیگر، حتی دارای محتوای بالایی از کلرید پتاسیم، Hologeid Sylvain است.

انواع استفاده در غذا

نمک آبی ایران در بین سایر نمک های موجود طعم تندتری نسبت به سایر نمک ها دارد. این نوع نمک در ابتدا در دهان طعم شوری قوی دارد و سپس به دلیل محتوای بالای پتاسیم، سوفل گزگز جالبی روی کام ایجاد می‌کند که طعم آن کمی اسیدی است. نمک آبی ایرانی مخصوصاً برای غذاهای دریایی، ترافل و کارپاچیو مناسب است. نمک آبی ایرانی با نام‌های نمک نیل، نمک آبی سمنان یا سنگ نمک ایرانی نیز شناخته می‌شود.

فواید نمک آبی

آبرسانی به دهان:

نمک آبی در حفظ سطح هیدراتاسیون بدن نقش مهمی دارد. حفظ تعادل الکترولیت برای عملکرد اندام ها بسیار حیاتی است. این الکترولیت ها در درجه اول شامل منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند که در نمک آبی به مقدار مناسب یافت میشود. برای افرادی که در خارج از منزل کار می کنند و به خصوص کسانی که به طور منظم ورزش می کنند، بازیابی کمبود نمک و آب که از طریق تعریق رخ می دهد بسیار مهم است. هنگامی که بدن کم آب می شود و بیماری هایی مانند وبا و اسهال سیستم را ضعیف می کنند.

سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد:

 نمک آبی بر تغییر فشار خون بدن را موثر است و بر سلامت قلب و عروق که در درجه اول مربوط به سکته مغزی و حملات قلبی است، تأثیر می گذارد. فشار خون بالا یا فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی چنین حوادثی است. مواد معدنی موجود در نمک آبی مانند کلسیم، منیزیم و سدیم می تواند باعث بهبود سلامتی شود. همچنین فشار خون پایین (ضریب زیر 90/60) را می توان با مصرف بیشتر نمک آبی و مایعات کنترل کرد. این به افزایش حجم خون در شریان ها و در نتیجه افزایش فشار خون کمک می کند.

عملکرد مناسب تیروئید:

تیروئید نقش مهمی در متابولیسم دارد. برای اینکه تیروئید به درستی کار کند، بدن به ماده معدنی ید نیاز دارد که در بسیاری از غذاها وجود دارد. کمبود ید از تولید هورمون تیروئید کافی در بدن جلوگیری می کند. علائم کمبود شامل بزرگ شدن تیروئید، یبوست، مشکل در تفکر، خستگی و حساسیت به سرما است. وجود ید کافی در نمک آبی میتواند به بهبود عملکرد تیرویید کمک کند.

پتاسیم و سدیم

پتاسیم و سدیم الکترولیت هایی هستند که به بدن کمک می کنند مایعات و حجم خون را حفظ کند تا بتواند به طور طبیعی عمل کند. با این حال، مصرف بسیار کم پتاسیم و سدیم بیش از حد می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. نمک آبی یک ترکیب کریستال مانند است و سدیم و پتاسیم یک ماده معدنی و یکی از عناصر موجود در نمک هستند که به تعادل فشار خون بدن کمک میکنند.

بدن را هیدراته نگه می دارد:

نمک آبی نسبت به سایر نمک ها میتواند سطح هیدراتاسیون سالم و تعادل الکترولیت را افزایش می دهد که برای عملکرد صحیح اندام ها ضروری است. سلول‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های به آب نیاز دارند و نمک آبی به این قسمت‌های بدن کمک می‌کند تا مقدار مناسب مایعات را حفظ کنند. هیدراتاسیون ناکافی می تواند باعث کم آبی بدن شود و بدن را بیشتر مستعد گرفتگی عضلات، سرگیجه و خستگی می کند.

از فشار خون پایین جلوگیری می کند:

مقدار ناکافی سدیم در رژیم غذایی می تواند منجر به فشار خون پایین (هیپوتانسیون) شود که میزان جیوه زیر 90/60 میلی متر (mmHg) است. علائم فشار خون پایین عبارتند از: سرگیجه، حالت تهوع، غش، و تاری دید. وجود مقدار مناسب سدیم در نمک آبی از این علایم جلوگیری میکند.

با سکته مبارزه می کند:

گرمازدگی زمانی رخ می دهد که سیستم تنظیم کننده حرارت بدن کوتاه می آید. بدن نمی تواند گرما را به درستی آزاد کند تا به دمای مناسب و طبیعی خود برسد. در نتیجه دمای بدن بیش از حد بالا می‌رود، که تهدیدی برای اندام‌های اصلی است. بدن در تلاش برای خنک کردن خود، عرق بیشتری را از طریق غدد عرق تولید می کند و در نتیجه نمک ضروری (سدیم) و آب را از دست می دهد. سدیم موجود در نمک آبی میتواند از این خطر جلوگیری کند.

 

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

خانه
لیست علاقه مندی ها